11 oktober 2007

Ondernemen, innoveren, uitvinden

Ondernemerschap is meer dan innoveren, is meer dan uitvinden
Ondernemerschap gaat over waarde toevoegen aan de wereld en daar waarde voor terugkrijgen – bijvoorbeeld geld.
  • Ondernemerschap is als innovatie, maar dan wel met een externe oriëntatie, want waarde van een product wordt extern – op de markt – bepaald. Een product krijgt pas waarde bij consumptie (door een klant).
  • Innovatie is als uitvinden, maar bij innovatie wordt het product ook op de markt gebracht en dat is bij uitvinden niet persé het geval.
  • Uitvinden is iets nieuws bedenken dat werkt – bijvoorbeeld voor jezelf.
Dus :
uitvinden + op de markt brengen = innovatie
innovatie + naar buiten kijken = ondernemerschap

Naar buiten kijken bestaat uit: trendwatching en marktonderzoek (klant, leveranciers, concurrent, partners). Naar buiten kijken levert zicht op waardering. Wat is je product waard? En wat zou het waard kunnen worden?

Willy Wortel is een mooi voorbeeld van een uitvinder. Hij bedenkt het ene slimme apparaat na het andere, maar of er ooit een apparaat van hem op de markt is gekomen? Hij vindt vooral uit om het uitvinden. Uitvinders heb je in allerlei takken van sport. Je hebt uitvinders die nieuwe stofzuigers uitvinden, maar je hebt ook uitvinders die nieuwe consultancy producten (diensten) ontwikkelen of psychologen die een nieuwe therapie bedenken. Uitvinders zijn specialisten. Ze zijn vooral bezig met 'hun ding'.

Video 2000 (van Philips) is een mooi voorbeeld van een innovatie waar gebrek aan naar buiten kijken duidelijk is. Philips had met Video 2000 het beste product, maar snapte niet waar de klant echt op zat te wachten. De klant zat te wachten op porno thuis. De Japanners (VHS) lieten wel porno toe op hun systeem, Philips niet. VHS heeft de strijd gewonnen.

-
Ik verzorg een masterclassreeks Entrepreneurship op het Cross Border Centre in Emmen. Op de eerste avond ging ik in op innovatief ondernemen. Bovenstaande tekst is een spinoff van dit college. Bij de masterclassreeks wordt ons mooie boek Innovatief Ondernemen (Pearson 2006) als leidraad gebruikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten